Så hanterar du stressen över att börja jobba igen

stressed_2580348b

 

Har du kanske redan börjat jobba eller ligger jobbet framför dig som ett stort mörkt moln och väntar.
Inte helt oväntat att övergången från semester till jobb kan kännas tung. Efter kanske flera veckor med sena kvällar, kanske lite mer alkohol än vanligt, mindre motion och färre tider att passa har man helt vänt på tillvaron och skapat någon slags jetlag.
Och helt plötsligt skall man tillbaka till alla måsten. Och det psykologiska i att se hela hösten framför sig utan en enda ledighet.

Men det finns några tips på hur du kan göra det enklare!

1. Har du vänt på dygnet så försök att några dagar innan du skall börja jobba att förbereda kroppen på omställningen. Ta dig tillbaka mot mer normala tider. Lägg dig i tid och ställ klockan för att komma upp lite tidigare.

2. Börja jobba på exempelvis en onsdag istället för på en måndag. Du får du en mjukstart och den första veckan tillbaka kommer inte att kännas så lång med färre antal arbetsdagar.

3. Boka in två långhelger som belöning under hösten redan nu. Då känns inte perioden fram till jul så lång.

4. Fokusera på att det är roligt att ha ett jobb. Fundera på vad alternativet vore.

5. Gör en prioriteringslista för de första dagarna tillbaka på jobbet. Du behöver inte göra precis alla det första dagarna!

6. Håller det fina vädret i sig så passa på att göra mysiga utflykter efter jobbet för att hålla kvar semesterkänslan lite längre.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>



  • Om REDAKTIONEN