6 populära träningsappar

appar träning

GYMPACT
Passar dig som:

Har svårt att komma iväg till gymmet. Först får man lova att träna ett visst antal dagar i veckan, därefter får man böta mellan 5 och 50 dollar om man hoppar över en dag.

Du avgör själv hur dyr boten ska vara, men när man väl har ingått pakten och lämnat ut sitt kontonummer dras det pengar om man inte kommer iväg till gymmet som bestämt. Appen kan pausas om man till exempel ska iväg på semester eller blir sjuk, och kan justeras lite varje måndag. I övrigt visar den igen nådighet.

  • Denna utrustning krävs: iPhone. Om ditt gym har trådlöst internet kan du också använda iPod och iPad.
  • Språk: Engelska eller spanska.
  • Pris: Själva appen är gratis och om du är flitig kan du till och med tjäna lite pengar. Om du däremot fuskar och hoppar över träningen så kostar det. En del av pengarna som kommer in på böterna fördelas mellan dem som håller sig till träningsplanen.

WORKOUT TRAINER
Passar dig som:

Vill komma i form utan att besöka gymmet. Man kan skräddarsy sitt eget program efter nivå. Videoklippen av övningarna hämtas via iTunes.

I denna app vänder sig skärmbilden igen när filmen är slut och under resten av av passet visas övningen med omväxlande stillbilder av positionerna så att man nästan känner att man har en tränare med sig. Stora siffror på skärmen räknar logiskt ned för varje övning som man är igång med.

  • Denna utrustning krävs: iPhone, Android eller iPad
  • Språk: Engelska, franska, tyska, spanska och italienska. Du väljer själv röst – den kvinliga låter som en robot.
  • Pris: Demo-appen är gratis, men om du vill träna systematiskt ska du teckna en prenumeration. Det koster 4,92 dollar/månad eller 10 dollar för 3 månader.

FITNESS BUDDY
Passar dig som:

 Är styrketräningsentusiast och som redan har koll på träningsprinciper, program, muskelgrupper – och konkreta mål med din träning.

Det här är en gigantisk app med fler än 1700 övningar och 1000 videor och ett hav av program i alla tänkbara kategorier. Det finns bland annat en kategori för kvinnor – samtliga övningar utförs lustigt nog av en man, liksom i resten av appen.

Med den här appen kan du föra en utförlig träningsdagbok med antal set, repetitioner, vikter osv och rita kurvor över sina framsteg. Men om du tillhör dem som bara vill komma igång snabbt blir det ganska snabbt för mycket.

  • Denna utrustning krävs: iPhone, iPad eller iPod touch
  • Språk: Engelska
  • Pris: 0,99 dollar

DAILY WORKOUTS
Passar dig som:

Främst för kvinnor som vill komma igång och träna både kondition och styrka utan att behöva lägga för mycket tid på att göra val och sätta sig in i större program.

Det handlar om en hel serie med appar där du kan välja helkroppsprogram eller specialprogram till mage, armar, bakdel eller ben. Det är också en cardio-app och en yoga-app.

Du kan själv välja antal minuter – typiskt mellan 5 och 10, men utöver att öka tiden finns inga möjligheter för att förbättra formen, övningarna är alltså främst för nybörjare.

En kvinnlig modell gör övningarna och samtidigt räknar minuter och sekunder ned så man känner att man tränar tillsammans med någon, Man kan hela tiden följa hur många övningar man har kvar. Under videoövningarna kommer det hela tiden tips på engelska. Appen är inte så fancy, men mycket användarvänlig. Tyvärr verkar det som om några program är lite enformigt sammansatta, möjligtvis av en dator och inte av en tränare.

Gratisversionen av basprogrammet Daily Workout innehåller bara ett program, totalt 50 övningar, och där är reklam längst ner på skärmen. Betalningsversionen innehåller över 70 övningar och fler program.

  • Denna utrustning krävs: iPhone, iPad eller iPod touch
  • Pris: Det finns en gratis light-version med reklam – och en betalversion som är betydligt mer utbyggd och reklamfri. Du betalar 7 kr för en app i serien.

POCKET TRAINER
Passar dig som:

Kontrolfreaks och personer med stort tålamod som vill ägna sig åt seriös styrketräning. Man ska gå igenom mycket långa texter och slideshows för att alls komma igång. Till gengäld kan programmen skräddarsys helt efter dina mål, din kropp, vilken typ av utrustning du har och din nivå.

De program som du får blir automatiskt olika från gång till gång, och svårighetsgraden ökar så att du hela tiden gör framsteg. Appen talar om för dig hur ofta du ska träna och hur du ska kombinera styrkeövningarna med krettsloppsträning för att komma i bästa möjliga form.

Övningarna visas som stillbilder, video och text. Om du har ont i ryggen, eller andra problem, kan du använda en speciell programknapp för att få en skonsammare övning.

Du kan spara din träning i en träningsdagbok. Har du inte använt appen på en vecka får du ett mejl som påminner dig om att det är hög tid att komma iväg. Visuellt är appen ganska amatörmässig, men man har ändå känsla av att det bakom appen ligger expertis och en stark önskan om att ge marknadens dyraste kvalitetsträning.

  • Denna utrustning krävs: iPhone, Windows Phone 7, Android, iPad, BlackBerry eller en laptop.
  • Pris: ca 12,95 dollar

7 MINUTE WORKOUT ”SEVEN”
Passar dig som:

Varken har tid eller träningsvana. Du behöver bara det som du redan har hemma, som en stol, vägg och golv. Appen är lätt att förstå och lätt att komma igång med, och sen kan du lägga in en uppmaning varje dag en viss tid så att du får dåligt samvete om du inte tränar.

Det programmet som ingår i gratisversionen är ett standardprogram där du går igenom hela kroppen och t.om får upp lite puls. Sen finns det en hel del uppgraderingar men man kommer långt bara på gratisversionen. Om du någon dag har extra mycket tid eller energi så är det bara att köra programmet två gånger.

När du startar ditt program så visas de lätta övningarna på skärmen tillsammans med en röst som berättar vad du ska göra och som räknar ner hur lång tid som är kvar. Varje övning pågår i 30 sekunder med 10 sekunders vila och förflyttningstid mellan.

Appen har också en kalender där du ser hur många dagar i rad som du har tränat, samt ger ut ”diplom” när du klarat en viss tid utan uppehåll. Träningen passar perfekt som vardagsmotion och bjuder trots sin lätthet på en hel del träningsverk om man gör sitt bästa.

  • Denna utrustning krävs: iPhone, iPad eller iPod touch
  • Pris: Gratis, men det finns möjlighet att köpa till program för okänd summa.

 

Källa



Inga kommentarer
Kommentera

Känslan efter 21 km

2015-05-23 17.19.40

Jag kan inte annat än beundra de tappra personer som gav sig på Stockholm Marathon i lördags. Och ännu en gång i kyla och hällregn. I över 4 mil! Stor eloge till alla löpare!

Själv tänker jag tillbaka på mitt lopp förra lördag en i Göteborg. Göteborgsvarvet. 21 km genom vackra Göteborg.
Jag har ägnat mig åt löpning i många år men aldrig kommit så långt som att prova på en halvmara.
Det blir en hel del lopp över året men då 10 km. Premiärmilen, Milspåret, Kungsholmen runt och så årets bästa förstås, Midnattsloppet!
Detta år blev jag och min vän Anna som också är min ridlärare inbjudna att springa som ambassadörer för företaget IQexercise som har tagit fram ett fantastiskt smart bälte du kan ha när du tränar. Reflex, smarta fickor för både mobiltelefon och hörlurar.
Anna som ligger bakom både företaget och bältet är en otroligt imponerande kvinna! Hon jobbar som brandman på räddningstjänsten på Arlanda. Bara det!

2015-05-23 17.20.58
Jag älskar utmaningar och var inte sen att tacka ja till denna chans.
Så på fredagen satte vi oss i bilen och åkte mot Göteborg där vi fick ett fantastiskt mottagande på Spar Hotell Majorna där det fullkomligt kokade av löparanda. Till och med menyn i matsalen var specialanpassad med pasta och köttfärssås.

När jag springer en mil vet jag hur länge mina reserver räcker, hur jag skall äta innan loppet och hur mycket jag vågar pressa mig själv längs vägen.
Men 21 km är något annat. Hur reagerar kroppen på att fortsätta springa och mer än dubbelt så långt?
Jag läste på lite innan och hela veckan innan loppet tänkte jag igenom vad jag åt och försökte att ligga på en lite högre nivå i vätskeintaget än normalt.
Vårt startgrupp skulle gå iväg kl 13.40. Jag åt en rejäl frukost vid 10 och sen blev det fokus på att fylla på vätska.
Det klarade jag mig på fram till 12 km. Där fick det bli påfyllning av lite snickers. Vid varje vätskekontroll var jag noga med både sportdryck och vatten.
Jag kan inte skryta med att jag inte tyckte loppet var jobbigt men med nollställd hjärna så flöt det bara på. Och vilken fantasisk uppslutning längs vägen. Publiken gjorde absolut halva loppet!
Att får springa in på avenyn, runda och se skylten med 18 km. Då började det gå upp för mig att jag faktiskt börjar närma mig slutet. Känslan i mål var obeskrivlig. Och när jag tittade ner på klockan och insåg att jag sprungit på 2.05.31 började jag nästan gråta. 15 minuter bättre än mitt uppsatta mål på 2.20. Jag var så stolt över mig själv.
Och lika stolt över min väninna Anna som kom i mål strax efter mig.

Väl värt att fira efteråt!

IMG_6946

 



Inga kommentarer
Kommentera


Populära sökningar: nike, pulsklocka, sport-bh

Tips på hur man ska komma igång med träningen

Brooklyn Bridge
Att börja träna igen efter ett långt uppehåll kan vara en riktig utmaning och en spark i baken kan vara välbehövlig. Här finner du några tips för att komma över den där spärren som gör att allt flyter på igen!

Det absolut bästa och lättaste sättet att börja träna är att hitta en kompis som har samma mål. På så sätt så motiverar ni varandra och om den ena har en dålig dag så kan den andra hjälpa till och dra med den andra.

Testa dig fram. Det kan hända att de träningsformer som du testat innan absolut inte passar din mentalitet, kropp eller ditt tidsschema. Träning är så mycket mer än löpning och vikter.

Köp ett gymkort. Ibland så är det den lilla kicken du behöver, om inte annat så får du dåligt samvete mot plånboken och kanske släpar dig iväg till gymmet av den anledningen.

Gå på pass. Det finns allt från bodypump till afrodans, så det spelar ingen roll om du är 18 år eller 65 år – Du kan alltid hitta någonting för dig. Har du inte ekonomin för att köpa ett månads eller årskort så har de flesta gym engångspriser för att gå på ett pass. På så sätt så kan du testa olika träningsformer och olika gym utan att bilda upp dig till ett dyrt träningskort.

Ladda ner en träningsapp. I dagens appsamhälle så finns det appar för allt. Passar löpning bäst för dig? Ja, då finns det appar som mäter din medelhastighet och visar exakt hur långt du sprungit och vilken väg. Tycker du bättre om att stanna hemma i tryggheten så finns det en hel del coachingappar som hjälper dig att hålla ett träningsshema. Detta är ett bra alternativ för den tunna plånboken då apparna kostar max runt 20kr.
En personlig favorit är 7minuteworkout som just är ett träningsprogram med en röst som hela tiden säger till dig vad du ska göra och hur länge. Det finns heller ingen anledning att smita från ett träningspass på 7 minuter som du kan göra på ditt vardagsrumsgolv, för 7 minuter kan t.om den mest stressede hitta.

 



Inga kommentarer
Kommentera


  • Om Träning

    En till Modern Mom webbplats