Utmaning för hemmabruk

Har du svårt att hitta tiden för att komma i väg till gymet men ändå vill jobba lite med kropppens styrka kommer här två enkla utmaningar du kan göra hemma! Jägarvila och plankan!
Jägarvila kan du göra både själv hemma mot en vägg, eller varför inte ute i motionsspåret mot ett träd eller en lyktstolpe eller tillsammans med en kompis och då använder ni varandras ryggar som stöd. Jägarvilan innebär alltså att du sitter som på en stol utan att direkt sitta på något. En rejäl genomkörare för benen!

Plankan är perfekt magträning för en starkare och snyggare hållning. Skillnaden från att göra en klassisk situp, som är en dynamisk rörelse, är plankan en statisk rörelse och du står helt stilla i övningen.
I klassiska situps tränar du främst dina yttre magmuskler, medan du i plankan mer tränar de inre magmusklerna.

Börja med att stå på alla fyra. Gå ner mot golvet och stöd dig på underarmarna. Efter det sträcker du ut benen och kommer upp så du står på tårna. Bara underarmarna och tårna ska ha kontakt med golvet. Kroppen ska vara platt och rak som en planka. Du kan fördela vikten genom att pressa bak hälarna något så inte hela vikten hamnar på överkroppen.
Försöka tänka på att inte svanka eller puta med rumpan. Kroppen ska vara helt rak!

IMG_8943

FullSizeRender (6)

 



Inga kommentarer
Kommentera

Tips på hur man ska komma igång med träningen

Brooklyn Bridge
Att börja träna igen efter ett långt uppehåll kan vara en riktig utmaning och en spark i baken kan vara välbehövlig. Här finner du några tips för att komma över den där spärren som gör att allt flyter på igen!

Det absolut bästa och lättaste sättet att börja träna är att hitta en kompis som har samma mål. På så sätt så motiverar ni varandra och om den ena har en dålig dag så kan den andra hjälpa till och dra med den andra.

Testa dig fram. Det kan hända att de träningsformer som du testat innan absolut inte passar din mentalitet, kropp eller ditt tidsschema. Träning är så mycket mer än löpning och vikter.

Köp ett gymkort. Ibland så är det den lilla kicken du behöver, om inte annat så får du dåligt samvete mot plånboken och kanske släpar dig iväg till gymmet av den anledningen.

Gå på pass. Det finns allt från bodypump till afrodans, så det spelar ingen roll om du är 18 år eller 65 år – Du kan alltid hitta någonting för dig. Har du inte ekonomin för att köpa ett månads eller årskort så har de flesta gym engångspriser för att gå på ett pass. På så sätt så kan du testa olika träningsformer och olika gym utan att bilda upp dig till ett dyrt träningskort.

Ladda ner en träningsapp. I dagens appsamhälle så finns det appar för allt. Passar löpning bäst för dig? Ja, då finns det appar som mäter din medelhastighet och visar exakt hur långt du sprungit och vilken väg. Tycker du bättre om att stanna hemma i tryggheten så finns det en hel del coachingappar som hjälper dig att hålla ett träningsshema. Detta är ett bra alternativ för den tunna plånboken då apparna kostar max runt 20kr.
En personlig favorit är 7minuteworkout som just är ett träningsprogram med en röst som hela tiden säger till dig vad du ska göra och hur länge. Det finns heller ingen anledning att smita från ett träningspass på 7 minuter som du kan göra på ditt vardagsrumsgolv, för 7 minuter kan t.om den mest stressede hitta.

 



Inga kommentarer
Kommentera


  • Om Träning

    En till Modern Mom webbplats